Saturday, March 28, 2015

PENYUSUNAN AYAT AL-QURAN

SOALAN 1: Kita sering kali menyatakan bahawaayat-ayat al-Quran sebanyak 6  ribu lebih. Apakah yang perlu difahami mengenai pengertian ayat dari sudut bahasa?




SOALAN 2:  Bagaimana pula dengan pengertian ayat dari sudut istilah yang mudah kita fahami?



SOALAN 3 : Apakah perbezaan Taufiqi dan Tauqifi?





SOALAN 4: Cara mengetahui ayat al-quran terbahagi kepada dua. Nyatakan kedua-dua pendapat tersebut?

TERBAHAGI KEPADA 2 PENDAPAT :

Pendapat pertama: Jumhur ulama







Pendapat kedua: Sebahagian ulama




Apabila Nabi selalu membaca sesuatu lafaz itu dengan wakaf atau berhenti, maka sah atau pastilah lafaz itu adalah Fashilah (akhir ayat). Sebaliknya, sekiranya nabi selalu membaca lafaz itu dengan sambung atau wasal, maka pastinya ia bukan Fashilah (akhir ayat).

Dalam konteks lain apa yang menjadi perselisihan dan ulama berijtihad dan qiyas ialah apabila sesuatu lafaz kadang kala nabi wakaf dan kadang-kadang pula nabi wasal. Dalam persoalan ini maka ia boleh dibuat dalam beberapa kemungkinan iaitu :






SOALAN 5: Adakah jumlah ayat-ayat al-quran sebanyak 6,200 ayat lebih?

            Benar, menurut pendapat jumhur ulama mengatakan jumlah ayat al-Quran ialah 6,200 ayat lebih. Untuk itu, ulama berselisihan pendapat tentang  jumlah tepat atau berapa jumlah sebenarnya yang dikatakan lebih 6,200 itu. Terdapat 7 pendapat ulama : 





Faktor lahirnya perselisihan di dalam menentukan jumlah ayat tersebut:







SOALAN 6: BAGAIMANA PULA DENGAN PENENTUAN TERTIB AYAT ?

1.       Tertib ayat dan urutan ayat adalah TAUFIQI (ketetapan daripada Rasulullah s.a.w).
2.       Jumhur berpendapat berdasarkan dalil, antaranya:



Buktinya : 


1.  Berkaitan penyusunan dan tertib ayat Al-quran berdasarkan hadis diriwayatkan oleh Ahmad daripada Usman Ibn Abu al-'As, katanya:


Maksudnya : Satu ketika sedang aku duduk bersama Rasulullah, tiba-tiba pandangan Baginda menjadi tajam, kemudian selepas itu seperti biasa. Kemudiannya Baginda bersabda : Malaikat Jibrail telah datang menemuiku dan memerintahkan supaya aku meletakkan ayat ini di tempat sekian daripada surah itu. 

Iaitu firman ALLAH (Surah An-Nahl 16:90) : Sesungguhnya ALLAH menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberikan bantuan kepada kaum kerabat.

2.  Terdapat di dalam hadis yang sahih menyatakan bahawa Rasulullah telah membaca sejumlah ayat tertentu secara tertib ayatnya ketika sembahyang subuh. Contohnya surah Al-baqarah dan Al-Nisa.

3.  Selain itu, sejumlah hadis yang menunjukan keutamaan dan kelebihan ayat daripada surah-surah tertentu. Contohnya hadis yang diriwayatkan Muslim daripada Abu Darda' katanya yang bermaksud :

           'Sesiapa yang menghafal sepuluh ayat terawal dalam Surah Al-Kahfi, nescaya Allah akan melindunginya daripada fitnah dajjal’.


4. Ibn Hasar berkata : "Penyusunan surah dan perletakkan ayat-ayat di tempatnya adalah dilaksanakan menurut perintah wahyu. Rasulullah s.a.w biasa mengarahkan:  
   
             "Letakkan ayat anu di tempat anu." Dengan sebab terdapat keyakinan yang jazam tanpa sebarang keraguan iaitu nukil yang mutawatir tentang tertib susunan-susunan ayat dari bacaan Rasulullah s.a.w sendiri yang mana sekalian para sahabat telah bersatu kata (ijmak) untuk menulisnya menurut susunan-susunan itu dalam mashaf-mashaf".


Berdasarkan hujah dan bukti tersebut, pendapat jumhur inilah yang rajih dan tepat hujah tersebut jelas menunjukan tertib ayat adalah bersifat TAUFIQI yakni tdak ada celah bagi fikiran atau ijtihad memainkan peranannya dalam perkara tersebut.Tiada hak bagi sesiapa pun,walau bagaimana tinggi kedudukannya dalam Islam untuk merubah tempat letak satu-satu ayat itu bahkan walau sepatah kalimah sekalipun.



SOALAN 7: Setelah mengetahui ayat yang terkandung di dalam al-quran tersebut. Apakah faedah yang diperolehi hasil daripada kita mengetahui ayat?

    1.  Mengetahui tentang ayat sama ada pendek atau panjang memberi keyakinan kepada kita                 bahawa al-quran adalah mukjizat terbesar Nabi Muhammad dan ia adalah daripada Allah. Ayat       al-quran itu walaupun yang paling pendek, tidak dapat ditandingi oleh manusia.





                        Maksudnya: dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa Yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba Kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah Yang sebanding Dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang Yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang Yang benar ( Surah Al-Baqarah 2;23)


2. Mendapat kebaikan dengan dapat membaca secara wakaf pada setiap akhir ayat. Antara lain juga, ulama mengatakan membaca dengan wakaf pada setiap akhir ayat itu adalah sunat hukumnya.

3. Ayat al-quran dan membacanya di dalam sembahyang dan ia adalah syarat utama. Contohnya: sesiapa yang tidak mampu membaca al-fatihah di dalam sembahyang wajib membaca tujuh ayat yang lain sebagai ganti tujuh ayat al-fatihah.

4. Ayat al-quran dan membacanya di dalam khutbah jumaat adalah termasuk di dalam salah satu rukun khutbah. Iaitu khutbah jumaat wajib membaca satu ayat al-quran yang lengkap adalah tidak sah dengan sebahagian atau separuh ayat biarpun ia adalah panjang.

5. Imam al-suyuti mengatakan : mengetahui ayat-ayat al-quran, bilangan dan fashilahnya, memain peranan besar dalam hukum fiqah.

6. Menambah keyakinan bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi Muhammad s.aw.



          



No comments:

Post a Comment